-->
Ugrás a tartalomhoz
nov. 13. 2009.
Címkék: SF zsoldos dij

kell-e nekünk kisregény?

Persze csak a magam nevében beszélhetek. Olvasóként nem voltam soha nagy barátja: egy novella a maga tömörségével ütősebb, a regény meg sokkal átfogóbb tud lenni, így számomra ez a műfaj többnyire valami köztes hibridnek tűnt - bár persze olvastam elég sok kisregényt, mert nem volt ez mindig elhanyagolt műfaj.

Íróként más a helyzet, mert ilyet még sosem csináltam, és ezért távlati terveimben szerepel, hogy majd egyszer írok egy kisregényt is. A Csend, vagy éppen a félbehagyott hajóbontós novellám kapcsán megkísértett, hogy ezekből lehetne kisregény is. Csak hát a publikálási helyzet nem éppen a legkedvezőbb ehhez; nem úgy van, mint novellával, hogy elküldöm mondjuk a Galaktikának és az 1-3 hónap múlva biztosan megjelenik, hanem ha egyáltalán befogadják folytatásos közlésre, akkor is könnyen tolódhat akár egy évet is a megjelenés. (Az én bajom, hogy ezt nincs kedvem kivárni, igaz.)

Nem tudom, más írók hogy vannak ezzel a kérdéssel*, mindenesetre én úgy gondolnám, inkább a publikálási helyzet veszi el többek kedvét kisregény írásától, mint az, hogy nincs megfelelő díjkategória a kisregények számára. Nem ez a szűk keresztmetszet, és őszintén szólva kétlem, hogy maga a díj megléte megváltoztatja a kiadók politikáját ezen a téren. A helyzet ugyanis most az, hogy jobb évben van mondjuk két kisregény-megjelenés, rosszabban meg egy se.

Kisregény díj** mindenesetre lesz***.

* Biztosan lesznek harcos védelmezői is persze az ötletnek, érdek nélkül, én pedig becsszóra meghajlok az érveik előtt, ha eloszlatják a föntebb megfogalmazott dilemmáimat. 

**És mi van a nagyregény-kategóriával? Justice for Etelka! :)

*** Maga az, hogy lelkes emberek megszervezik, támogatják a díjat, viszont minden irónia nélkül felemelő dolog.

süti beállítások módosítása